Jak rozpoznać akumulator żelowy i AGM? 

Akumulatory przede wszystkim kojarzą się z samochodami. To w nich wszak od lat są powszechnie stosowane i stanowią nieodzowny element ich wyposażenia. Jednak pojazdy mechaniczne to nie jedyny obszar wykorzystania akumulatorów. Akumulatory zasilają zasilacze UPS, używane są w systemach alarmowych, oświetlenia awaryjnego czy nawet do zasilania kas fiskalnych, a także różnego rodzaju zabawek elektrycznych dla dzieci. Wszędzie tam niezbędny jest akumulator. O ile w samochodach nadal najczęściej używa się tradycyjnych akumulatorów kwasowo-ołowiowych to już w wielu innych zastosowaniach wykorzystywane są akumulatory żelowe oraz akumulatory AGM. Akumulatory żelowe i AGM są odpowiednie do takiego zastosowania, a jednocześnie nadają się do użytku w pojazdach mechanicznych. Z kolei akumulatory kwasowo-ołowiowe sprawdzają się w pojazdach, ale już nie w innych urządzeniach. Jakie są różnice między akumulatorem żelowym a akumulatorem AGM i jak rozpoznać konkretny typ akumulatora? Postaramy się w skrócie odpowiedzieć na te pytania w tym wpisie. 

Jak rozpoznać akumulator żelowy

Akumulator żelowy a akumulator AGM 

Akumulatory żelowe oraz akumulatory AGM są to akumulatory bezobsługowe (VRLA –Valve Regulated Lead Acid Battery). Akumulatory w obu tych technologiach potocznie przyjęło się nazywać żelowymi. Jednak jest to błędne określenie dla akumulatora wykonanego w technologii AGM. Akumulator żelowy podobny jest do tradycyjnego akumulatora z elektrolitem w postaci płynnej. Jednak w przypadku akumulatorów żelowych elektrolit ma postać żelu. Akumulator AGM (Absorbent Glass Mat) z kolei, to akumulator, w którym elektrolit uwięziony jest w matach z włókna szklanego. Obydwa typy akumulatorów są całkowicie bezobsługowe. Nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Są to akumulatory w pełni szczelne, co gwarantuje bezpieczeństwo ich pracy. Akumulatory żelowe oraz AGM mogą pracować w różnych pozycjach, są odporne na wstrząsy. Czym różnią się akumulatory AGM i żelowe? Jakie mają wady i zalety i jak rozpoznać akumulator żelowy i AGM? O tym dowiemy się w dalszej części naszego wpisu. 

jak rozpoznać akumulator żelowy i AGM

Akumulatory żelowe i akumulatory AGM – różnice

Podstawową różnicą między akumulatorem żelowym a akumulatorem AGM jest stan elektrolitu. W akumulatorach żelowych płynny elektrolit zastąpiono kwasem wymieszanym z dwutlenkiem krzemu. Mieszanina ta tworzy żel, od którego wzięła się nazwa — akumulator żelowy. W akumulatorach typu AGM mamy do czynienia z pełną stałością elektrolitu, który zamknięty jest w separatorze z włókninowej maty szklanej. Różnica w budowie jest niezauważalna dla użytkownika, który bez uważnego przeczytania oznaczeń na obudowie akumulatora nie jest w stanie określić, z jakim typem akumulatorem ma do czynienia. Akumulatory bezobsługowe posiadają napisy świadczące o tym, z jakim typem akumulatora obcujemy. Oba typy będą miały na obudowie napis Valve Regulated Lead Acid Battery, co oznacza, że mamy do czynienia z bezobsługowym akumulatorem wyposażonym w jednokierunkowe zawory ciśnieniowe odpowiadające za utrzymanie elektrolitu wewnątrz obudowy. Dodatkowo akumulator żelowy będzie posiadał napis GEL lub literkę G w kodzie/nazwie akumulatora. Akumulator AGM może być (ale nie musi) opisany skrótem AGM. Tak więc jedynym sposobem odróżnienia obu typów akumulatorów jest odczytywanie oznaczeń umieszczonych przez producenta. 

akumulator MB 120-12

Zalety i wady akumulatorów żelowych i akumulatorów AGM 

Jakie są zalety oraz wady używania obu typów akumulatora? Zaletami akumulatorów żelowych jest minimalne ryzyko wylania elektrolitu, możliwość pracy w dowolnej pozycji, dużą odporność na wstrząsy i uderzenia. Akumulatory żelowe cechują się niskim samorozładowaniem oraz odpornością na głębokie rozładowanie. Doskonale nadają się do pracy cyklicznej. Akumulatory AGM mają również możliwość pracy w dowolnej pozycji, dużą odporność na wstrząsy, wibracje i uderzenia oraz nie wymagają uzupełniania elektrolitu. Charakteryzują się wysoką wydajnością prądową i długim czasem pracy. Są doskonałe do pracy buforowej, wspomagającej systemy zasilania. Wadami akumulatorów bezobsługowych żelowych oraz AGM są wymagania dotyczące ich ładowania. Wymagają dużo większej uwagi od akumulatorów kwasowo-ołowiowych, aby ich żywotność i właściwości były zachowane. Akumulatory żelowe mogą mieć problemy z dostarczaniem wysokich prądów przy niskiej mocy w niskiej temperaturze. Z kolei akumulatory AGM są wrażliwe na głębokie rozładowania, które w znaczącym stopniu mogą obniżyć ich sprawność. 

akumulator IPS 7,2-12

Akumulator żelowy i AGM 

Akumulatory żelowe ze względu na wrażliwość na niskie temperatury i fakt, że nie są w stanie dostarczyć dużego prądu do rozruchu, nie są powszechnie wykorzystywane w motoryzacji jako akumulatory rozruchowe. Stosuje się je w wózkach widłowych, golfowych, motocyklach i skuterach, pojazdach campingowych czy karetkach. Często używa się ich w modelarstwie, a także w wędkarstwie jako akumulatory w łodziach zanętowych. Akumulatory AGM natomiast doskonale sprawują się w pojazdach mechanicznych. Są idealnym rozwiązaniem do samochodów wyposażonych w system start-stop, a także w rekuperacyjny system hamowania. Akumulatory AGM nadają się zarówno do pracy buforowej, jak i cyklicznej. Dlatego akumulator AGM 12V doskonale sprawdza się jako baterie w kasach fiskalnych, systemach oświetlenia awaryjnego czy systemach alarmowanych. Zasilacze UPS wykorzystują akumulatory AGM do zapewnienia prądu w sytuacjach awaryjnych. Jednocześnie akumulator AGM 6V doskonały jest zabawek, maszyn, kosiarek, wózków golfowych czy widłowych. Jak widać, większe możliwości oferują akumulatory AGM. Instalując, czy też ładując akumulator, warto wiedzieć, z jakim typem akumulatora mamy do czynienia. Akumulatory żelowy i akumulatory w technologii AGM mimo szeregu podobieństw wymagają często innego zastosowania i innego podejścia do konserwacji i przeglądów okresowych. Aby odróżnić oba typy akumulatorów, musimy uważnie czytać oznaczenia i opisy umieszczone na obudowie akumulatora. To jedyny sposób na uniknięcie błędów i nieporozumień w wykorzystywaniu obu typów akumulatorów VRLA. 

akumulator AGM

Post Author: Marcin Pietrasik