Dobre oświetlenie w miejscu pracy jest niezbędne do wykonywania powierzonych zadań w komfortowy i jakościowy sposób. Nie inaczej jest z nauką w szkole. Jakie są normy oświetleniowe – oświetlenie w szkole posiada przepisy, których należy przestrzegać, by zajęcia odbywały się w poprawny sposób. Przepisy te określane są przez normę PN-EN 12464-1:2012 „Światło i oświetlenie – oświetlenie miejsc pracy – Część 1”. Prawidłowe oświetlenie w szkole czy uczelni, które spełnia Polskie Normy, sprawia, że nauka jest przyjemniejsza i efektywniejsza a przede wszystkim bezpieczna . Niewłaściwe, zbyt słabe lub zbyt intensywne światło, może powodować dyskomfort, zmęczenie psychiczne, a także utrudniać skupienie. Zaprojektowanie systemu oświetlenia, który będzie spełniał wymagania, jest zatem kluczowe, by praca mogła przebiegać w prawidłowy sposób. Oprócz odpowiedniego oświetlenia wszystkie szkoły powinny posiadać oświetlenie Awaryjne i oświetlenie ewakuacyjne.
Najczęściej wybierane panele LED do szkół przez naszych klientów:
Oświetlenie powinno być czynnikiem pozytywnie wpływającym na jakość wykonywanej pracy. Niestety, bardzo często zdarza się, że w biurach lub szkolnych klasach natężenie oświetlenia jest nieprawidłowe, przez co efektywność pracy znacznie spada. Ludzie, aż 83% informacji ze świata czerpią na podstawie wzroku. Kolor, kształt, ruch — wszystko, co widzimy, ma wpływ na nasze samopoczucie i zachowanie. Dlatego tak ważne są normy oświetlenia w szkole – wpływ na ludzi jest ogromy, nieprzestrzeganie norm oświetleniowych może prowadzić do bólu głowy, pogorszenia widzenia, a także mniejszej wydajności.
Bez względu na miejsce i rodzaj wykonywanej pracy, prawidłowe światło jest niezbędne do wykonywania zadań w komfortowy i bezpieczny sposób. Nawet niewidoczne na pierwszy rzut oka migotania lub zły kąt padania światła mogą mieć wpływ na jakość pracy.
Poziom natężenia światła w szkole jak i jego rozkład, ma wpływ na to, jak uczniowie i nauczyciele szybko wykonują dane zadania, ale również na to, jak długo mogą pozostać w skupieniu. Nieprawidłowo dobrane oprawy oświetleniowe powodują:
Zastosowanie odpowiednich źródeł światła dostosowanych do szkolnych klas lub auli może pomóc zredukować, lub całkowicie wyeliminować te objawy.
Jednym ze sprawdzonych rozwiązań, na które warto zwrócić uwagę projektując oświetlenie do szkoły jest panel LED. Zbudowany jest z wysokiej jakości materiałów, a źródłem światła są diody LED SMD, które generują światło o naturalnej temperaturze 4000 K. Kąt rozsyłu światła wynosi aż 120 stopni, dzięki czemu jest ono równomiernie rozproszone po całej powierzchni. Dodatkowo charakteryzuje się wysokim współczynnikiem oddawania barw Ra>80 oraz żywotnością na poziomie 20 000 godzin. Jest to zatem idealna oprawa do biur, szkół oraz uczelni.
Innym typem opraw, który również świetnie sprawdzi się w tej roli, są lampy liniowe LED, które są bardzo estetyczne i funkcjonalne.
Interesują Cię lampy liniowe LED , a może panel LED ? Zapoznaj się z ofertą naszego sklepu!
Do oświetlenia szkolnych łazienek doskonale sprawdzi się panel LED 120×30 z podwyższoną klasą szczelności.
Oświetlenie w niemal każdym miejscu pracy jest dziś ściśle opisane w licznych rozporządzeniach i normach. Nie inaczej jest z wymaganiami dotyczącymi oświetlenia w szkołach. Jedną z najważniejszych norm dotyczących oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych jest PN-EN 12464-1:2012 „Światło i oświetlenie – oświetlenie miejsc pracy – Część 1”. Przedstawia ona m.in. wymagania dot. natężenia światła, optymalnej temperatury barwowej oraz wskaźnika oddawania barw w pomieszczeniach biurowych. Natężenie oświetlenia w szkole omawia również Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.12.2002 roku w sprawie BHP w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, a także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki przeznaczone na pobyt ludzi.
Poniżej znajdziesz pokrótce opisane najważniejsze parametry charakteryzujące oświetlenie pomieszczeń dydaktycznych w szkołach i uczelniach.
Jak wyglądają pomiary natężenia oświetlenia w szkołach? Tak jak w każdym innym obiekcie, w szkole i pozostałych placówkach oświaty, obowiązują normy oświetleniowe, których należy przestrzegać. Pomiary natężenia oświetlenia wykonuje się zazwyczaj na powierzchni roboczej na wysokości 0.80 cm od podłoża. W zależności od pomieszczenia natężenie zmienia się. Dla przykładu w laboratoriach językowych natężenie powinno wynosić 300 luksów, a w pomieszczeniach rysunku technicznego prawidłowe natężenie wynosi 750 luksów.
Wymagania natężenia oświetlenia w czytelniach i bibliotekach na powierzchni roboczej (0,80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w czytelniach i bibliotekach na regałach książkowych na powierzchni płaszczyzny (0,80m) powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia na szkolnych tablicach na powierzchni płaszczyzny (0,80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia na halach wejściowych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia na kantynach szkolnych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia na kreślarniach (0.80m) na powierzchni płaszczyzny powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w kreślarniach i szkołach artystycznych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 750 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 90.
Wymagania natężenia oświetlenia w kuchniach (0.80m) na powierzchni płaszczyzny powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w laboratoriach językowych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pokoju nauczycielskim na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach do ćwiczeń i laboratoriach na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach do ćwiczeń muzycznych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Panel LED 60W 60×60 4000K 5400lm IP20 BIAŁY to wysokiej jakości panel led sufitowy 60×60, zapewniający nie tylko znakomite oświetlenie, ale także oszczędność energii i trwałość. Ten zaawansowany technologicznie produkt to idealne rozwiązanie do zastosowania zarówno w przestrzeni biurowej, jak i komercyjnej. Dzięki odpowiedniej mocy i barwie, ten panel LED 60×60 4000K zapewnia komfortowe, mocne światło.
Zobacz produktWymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych dla klas wieczorowych i szkolenia dorosłych na powierzchni (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych i seminariach pomiaru dokonujemy w płaszczyźnie (0.80m) natężenie oświetlenia powinno wynosić 300 lx (luksów). Równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach komputerowych powinno wykonać się na płaszczyźnie (0.80m) jej poziom natężenia to 300 lx (luksów). Równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach pomocy naukowych pomiar dokonujemy (0.80m) powinno wynosić 100 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 25. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach przygotowawczych i warsztatach mierzymy na wysokości (0.80m) i powinno ono wynosić 500 lx (luksów). Równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia na halach sportowych na powierzchni płaszczyzny (1m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach rysunku technicznego mierzone na wysokości blatu roboczego (0.80m) powinno wynosić 750 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 16. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach wspólnych dla uczniów i studentów, miejscach zgromadzeń, pomiar powinno dokonywać się na wysokości (0.80m) natężenie powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w powierzchniach komunikacyjnych, korytarzach (0.00m) powinno wynosić 100 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 25. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w salach rzemieślniczych mierzona na powierzchni (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia w salach wykładowych przy pomiarze na wysokości (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia oświetlenia na schodach w placówkach oświaty. Pomiaru dokonuje się przy podłodze.(0.00m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 150 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 25. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia na stołach prezentacyjnych w placówkach edukacyjnych. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia w warsztatach szkoleniowych powinny być mierzone na wysokości (0.80m) . Natężenie oświetlenia powinno Wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Norma oświetleniowa w pokojach zabaw szkolno-przedszkolnych. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Wymagania natężenia, czyli norma oświetleniowa w salach rzemieślniczych placówek szklono przedszkolnych. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Jakie są normy oświetleniowe w żłobkach? Oto wymagania natężenia w żłobkach. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.
Natężenie światła to najprościej mówiąc ilość światła w danym obszarze. Im większe jest natężenie oświetlenia wyrażone w luksach, tym jaśniejsze jest pomieszczenie. I tak w zależności od miejsca lub wykonywanej pracy, normy zawierają informacje o minimalnych wartościach tego parametru. Jakie powinno być natężenie oświetlenia w szkole? Oto kilka przykładów:
Zastanówmy się jaka barwa światła do szkoły jest odpowiednia? W salach lekcyjnych, ale i wszystkich miejscach wymagających długiego skupienia, temperatura światła powinna być jak najbardziej zbliżona do naturalnej. Temperatura w przedziale 4000 – 4500 K nie męczy wzroku i nie powoduje senności. Dodatkowo sprzyja doświetlaniu sali podczas dnia i zapewnia wysoki komfort pracy.
Wskaźnik ten określa, jak dobrze dane źródło światła pozwala postrzegać realne kolory oświetlanych przedmiotów. Punktem odniesienia jest światło słoneczne, które zapewnia najlepsze oddawanie barw. Im wyższa liczba w skali od 0 do 100, tym w lepszym stopniu oddawane są barwy. W salach dydaktycznych i innych pomieszczeniach szkolnych minimalne Ra powinno wynosić 80.
Zobacz również nasze inne artykuły o oświetleniu szkół
Poza standardowym oświetleniem w szkole wymagane jest również oświetlenie awaryjne. Jego zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego opuszczenia budynku szkoły podczas awarii oświetlenia lub wypadku.
Jak powinno wyglądać oświetlenie ewakuacyjne w szkołach? Najnowsze rozporządzenie omawiające wymagania dot. oświetlenia awaryjnego to PN-EN 1838:2013-11. W szkołach instalacja awaryjna powinna oświetlać i wskazywać drogę do najbliższego wyjścia ewakuacyjnego w bezpieczny sposób. Oprócz tego:
Potrzebne oświetlenie awaryjne? Znajdziesz je w naszym sklepie!
Jeśli szukasz więcej informacji zapraszamy do zapoznania się z artykułem” Normy i przepisy oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego – przepisy„.
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zastanowić się, do czego powinno służyć. W szkołach światło ma być sojusznikiem, który pomaga w nauce i zdobywaniu nowych umiejętności. Oprócz tego celem szkolnego oświetlenia jest również wywołanie określonego nastroju i umożliwienie wykonania danych czynności jak pisanie i czytanie.
Dobre oświetlenie w szkole powinno zatem zapewniać:
Aby to wszystko było możliwe, należy stosować nowoczesne urządzenia i prawy oświetleniowe LED o bardzo dobrych cechach fotometrycznych i energetycznych.
Dobre oświetlenie w szkole – jakie powinno być? Aby przebywanie w szkole było komfortowe i nie powodowało zmęczenia, ani dolegliwości fizycznych jak np. ból głowy, pamiętajmy aspektach jak:
Sprawdź na jakie parametry oświetleniowe należy zwrócić uwagę
Stosowanie odpowiednio dobranego oświetlenia może wpłynąć nie tylko na zdrowie, ale również na efekty, jakie osiągają uczniowie w szkołach. Warto więc podczas projektowania, wybrać takie rozwiązania, które zapewnią najlepsze warunki do nauki i rozwijania pasji.
W naszym artykule skupiliśmy się na ważnym aspekcie oświetlenia w szkołach, podkreślając znaczenie dostosowania się do obowiązujących norm oświetleniowych zgodnie z polskimi przepisami, w tym normą PN-EN 12464-1:2012. Zwróciliśmy uwagę na wpływ oświetlenia na efektywność pracy i nauki, podkreślając znaczenie odpowiedniego natężenia, temperatury barwowej oraz indeksu oddawania barw. Omówiliśmy różnorodne wymagania dotyczące natężenia światła w różnych typach pomieszczeń szkolnych oraz znaczenie oświetlenia ewakuacyjnego i awaryjnego w szkołach.
Podkreśliliśmy, że dobre oświetlenie w szkole powinno zapewniać komfort psychiczny, efektywne postrzeganie oraz zdolność do rozróżniania szczegółów, zwracając uwagę na korzyści wynikające z wykorzystania nowoczesnych źródeł światła LED. Podsumowując, odpowiednie oświetlenie w szkole jest kluczowe dla zdrowia i efektywności uczniów oraz nauczycieli i warto inwestować w nowoczesne rozwiązania oświetleniowe, które są efektywne zarówno pod względem energetycznym, jak i edukacyjnym.
Artykuł napisany przez Marcin Pietrasik, 10 stycznia 2022