Spis treści

Normy oświetleniowe – oświetlenie w szkole przepisy

Dobre oświetlenie w miejscu pracy jest niezbędne do wykonywania powierzonych zadań w komfortowy i jakościowy sposób. Nie inaczej jest z nauką w szkole. Jakie są normy oświetleniowe – oświetlenie w szkole posiada przepisy, których należy przestrzegać, by zajęcia odbywały się w poprawny sposób. Przepisy te określane są przez normę PN-EN 12464-1:2012 „Światło i oświetlenie – oświetlenie miejsc pracy – Część 1”. Prawidłowe oświetlenie w szkole czy uczelni, które spełnia Polskie Normy, sprawia, że nauka jest przyjemniejsza i efektywniejsza a przede wszystkim bezpieczna . Niewłaściwe, zbyt słabe lub zbyt intensywne światło, może powodować dyskomfort, zmęczenie psychiczne, a także utrudniać skupienie. Zaprojektowanie systemu oświetlenia, który będzie spełniał wymagania, jest zatem kluczowe, by praca mogła przebiegać w prawidłowy sposób. Oprócz odpowiedniego oświetlenia wszystkie  szkoły powinny posiadać oświetlenie Awaryjne i oświetlenie ewakuacyjne.

 Czytając poniższy wpis, dowiesz się:
  • W jaki sposób oświetlenie wpływa na efektywność pracy i czy złe oświetlenie jest szkodliwe?
  • Co dokładnie opisują Polskie Normy oświetlenia szkół?
  • Czym jest i jak działa oświetlenie ewakuacyjne w szkołach?
  • Czym charakteryzuje się dobrze zaprojektowane oświetlenie w szkole?
darmowy projekt oświetlenia twojej szkoły - oświetlenie w szkole przepisy

darmowy projekt oświetlenia twojej szkoły – oświetlenie w szkole przepisy

Najczęściej wybierane panele LED do szkół przez naszych klientów:

PANEL LED NELIO 60X60 CM 40W 4400LM - BIAŁA NEUTRALNAPANEL LED NELIO 60X60 CM 40W 4400LMZobacz produkt
PANEL LED LINE PRIME BACKLIT 40W 4000K 4800LM 595X595PANEL LED LINE PRIME BACKLIT 40W 4000K 4800LM 595X595Zobacz produkt
PANEL LED V-TAC 36W 600X600 3W1 UNIWERSALNY NATYNKOWY/PODTYNKOWY VT-6139 4000K 3960LMPANEL LED V-TAC 36W 600X600 3W1 UNIWERSALNYZobacz produkt

Normy oświetlenia w szkole – wpływ na ludzi

Oświetlenie powinno być czynnikiem pozytywnie wpływającym na jakość wykonywanej pracy. Niestety, bardzo często zdarza się, że w biurach lub szkolnych klasach natężenie oświetlenia jest nieprawidłowe, przez co efektywność pracy znacznie spada. Ludzie, aż 83% informacji ze świata czerpią na podstawie wzroku. Kolor, kształt, ruch — wszystko, co widzimy, ma wpływ na nasze samopoczucie i zachowanie. Dlatego tak ważne są normy oświetlenia w szkole – wpływ na ludzi jest ogromy, nieprzestrzeganie norm oświetleniowych może prowadzić do bólu głowy, pogorszenia widzenia, a także mniejszej wydajności.

Bez względu na miejsce i rodzaj wykonywanej pracy, prawidłowe światło jest niezbędne do wykonywania zadań w komfortowy i bezpieczny sposób. Nawet niewidoczne na pierwszy rzut oka migotania lub zły kąt padania światła mogą mieć wpływ na jakość pracy.

Poziom natężenia światła w szkole jak i jego rozkład, ma wpływ na to, jak uczniowie i nauczyciele szybko wykonują dane zadania, ale również na to, jak długo mogą pozostać w skupieniu. Nieprawidłowo dobrane oprawy oświetleniowe powodują:

  • bóle głowy,
  • zmęczenie wzroku,
  • zmniejszenie ostrości widzenia,
  • pogorszenie samopoczucia i zmniejszenie wydajności pracy,
  • zwiększenie ryzyka wypadku,
  • uczucie chronicznego zmęczenia.

Zastosowanie odpowiednich źródeł światła dostosowanych do szkolnych klas lub auli może pomóc zredukować, lub całkowicie wyeliminować te objawy.

Jednym ze sprawdzonych rozwiązań, na które warto zwrócić uwagę projektując oświetlenie do szkoły jest panel LED. Zbudowany jest z wysokiej jakości materiałów, a źródłem światła są diody LED SMD, które generują światło o naturalnej temperaturze 4000 K. Kąt rozsyłu światła wynosi aż 120 stopni, dzięki czemu jest ono równomiernie rozproszone po całej powierzchni. Dodatkowo charakteryzuje się wysokim współczynnikiem oddawania barw Ra>80 oraz żywotnością na poziomie 20 000 godzin. Jest to zatem idealna oprawa do biur, szkół oraz uczelni.

Innym typem opraw, który również świetnie sprawdzi się w tej roli, są lampy liniowe LED, które są bardzo estetyczne i funkcjonalne.

Interesują Cię lampy liniowe LED , a może panel LED ? Zapoznaj się z ofertą naszego sklepu!

Do oświetlenia szkolnych łazienek doskonale sprawdzi się panel LED 120×30 z podwyższoną klasą szczelności.

Normy oświetlenia w szkole - wpływ na ludzi

Normy oświetlenia w szkole – wpływ na ludzi

Natężenie oświetlenia w szkole – oświetlenie w szkole przepisy

Oświetlenie w niemal każdym miejscu pracy jest dziś ściśle opisane w licznych rozporządzeniach i normach. Nie inaczej jest z wymaganiami dotyczącymi oświetlenia w szkołach. Jedną z najważniejszych norm dotyczących oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych jest PN-EN 12464-1:2012 „Światło i oświetlenie – oświetlenie miejsc pracy – Część 1”. Przedstawia ona m.in. wymagania dot. natężenia światła, optymalnej temperatury barwowej oraz wskaźnika oddawania barw w pomieszczeniach biurowych. Natężenie oświetlenia w szkole omawia również Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31.12.2002 roku w sprawie BHP w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, a także Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002 roku w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki przeznaczone na pobyt ludzi.

Poniżej znajdziesz pokrótce opisane najważniejsze parametry charakteryzujące oświetlenie pomieszczeń dydaktycznych w szkołach i uczelniach.

  • Biblioteki Czytelnie
  • Biblioteki Regały książkowe
  • Oświetlenie Tablic zielonych i białych
  • Hale sportowe w placówkach edukacyjnych
  • Hale wejściowe w placówkach edukacyjnych
  • Kantyny szkolne
  • Kreślarnie szkolne
  • Kreślarnie i szkoły artystyczne
  • Kuchnie w placówkach edukacyjnych
  • Laboratoria językowe
  • Pokój nauczycielski
  • Pomieszczenia do ćwiczeń i laboratoria
  • Pomieszczenia do ćwiczeń muzycznych
  • Pomieszczenia dydaktyczne dla klas wieczorowych i szkolenia dorosłych
  • Pomieszczenia dydaktyczne, seminaria
  • Pomieszczenia komputerowe
  • Pomieszczenia pomocy naukowych
  • Pomieszczenia przygotowawcze i warsztaty
  • Pomieszczenia rysunku technicznego w obiektach szkolnych
  • Pomieszczenia wspólne dla uczniów i studentów, miejsca zgromadzeń
  • Powierzchnie komunikacyjne, korytarze w instytucjach kształcących
  • Sale rzemieślnicze (do prac wykonywanych ręcznie)
  • Sale wykładowe w placówkach oświaty
  • Schody w placówkach oświaty
  • Stół Prezentacyjny
  • Warsztaty szkoleniowe

Pomiary natężenia oświetlenia w szkołach

Jak wyglądają pomiary natężenia oświetlenia w szkołach? Tak jak w każdym innym obiekcie, w szkole i pozostałych placówkach oświaty, obowiązują normy oświetleniowe, których należy przestrzegać. Pomiary natężenia oświetlenia wykonuje się zazwyczaj na powierzchni roboczej na wysokości 0.80 cm od podłoża. W zależności od pomieszczenia natężenie zmienia się. Dla przykładu w laboratoriach językowych natężenie powinno wynosić 300 luksów, a w pomieszczeniach rysunku technicznego prawidłowe natężenie wynosi 750 luksów.

OPRAWA HERMETYCZNA LED LINE PRIME LINKER 40WOPRAWA HERMETYCZNA LED LINE PRIME LINKER 40WZobacz produkt
LAMPA HERMETYCZNA LED LIMEA GIGANT 38WLAMPA HERMETYCZNA LED LIMEA GIGANT 38WZobacz produkt
OPRAWA LED NEXFORCE1 60W NEUTRALNA BIAŁAOPRAWA LED NEXFORCE1 60WZobacz produkt

Normy oświetlenia w bibliotece i czytelni

Wymagania natężenia oświetlenia w czytelniach i bibliotekach na powierzchni roboczej (0,80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia na regałach książkowych

Wymagania natężenia oświetlenia w czytelniach i bibliotekach na regałach książkowych na powierzchni płaszczyzny (0,80m) powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia tablic zielonych i białych

Wymagania natężenia oświetlenia na szkolnych tablicach na powierzchni płaszczyzny (0,80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia tablic zielonych i białych

Normy oświetlenia tablic zielonych i białych

Nomy oświetlenia hal wejściowych w placówkach edukacyjnych – oświetlenie w szkole przepisy

Wymagania natężenia oświetlenia na halach wejściowych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w kantynach szkolnych – oświetlenie w szkole przepisy

Wymagania natężenia oświetlenia na kantynach szkolnych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Lampa awaryjnaLampa awaryjnaZobacz produkty
PLAFONIERA INLKLO 97847 COSMIC LED 12W IP66 4000K MDOprawa LED z modułem awaryjnymZobacz produkty
Oprawa ewakuacyjnaOprawa ewakuacyjnaZobacz produkty

Normy oświetlenia w kreślarniach szkolnych

Wymagania natężenia oświetlenia na kreślarniach (0.80m) na powierzchni płaszczyzny powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w kreślarniach i w szkołach artystycznych

Wymagania natężenia oświetlenia w kreślarniach i szkołach artystycznych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 750 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 90.

Normy oświetlenia w kuchniach placówek edukacyjnych

Wymagania natężenia oświetlenia w kuchniach (0.80m) na powierzchni płaszczyzny powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w laboratoriach językowych

Wymagania natężenia oświetlenia w laboratoriach językowych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w pokoju nauczycielskim

Wymagania natężenia oświetlenia w pokoju nauczycielskim na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w pomieszczeniach do ćwiczeń i laboratoriach

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach do ćwiczeń i laboratoriach na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w pomieszczeniach do ćwiczeń muzycznych

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach do ćwiczeń muzycznych na powierzchni płaszczyzny (0.80m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

panel-led-60w-60x60-4000k-5400lm-ip20-bialy
PANEL LED 60W 60X60 4000K

Panel LED 60W 60×60 4000K 5400lm IP20 BIAŁY to wysokiej jakości panel led sufitowy 60×60, zapewniający nie tylko znakomite oświetlenie, ale także oszczędność energii i trwałość. Ten zaawansowany technologicznie produkt to idealne rozwiązanie do zastosowania zarówno w przestrzeni biurowej, jak i komercyjnej. Dzięki odpowiedniej mocy i barwie, ten panel LED 60×60 4000K zapewnia komfortowe, mocne światło.

Zobacz produkt

Normy oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych dla klas wieczorowych i szkolenia dorosłych

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych dla klas wieczorowych i szkolenia dorosłych na powierzchni (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych i seminariach

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach dydaktycznych i seminariach pomiaru dokonujemy w płaszczyźnie (0.80m) natężenie oświetlenia powinno wynosić 300 lx (luksów). Równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w pomieszczeniach komputerowych

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach komputerowych powinno wykonać się na płaszczyźnie (0.80m) jej poziom natężenia to 300 lx (luksów). Równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w pomieszczeniach pomocy naukowych

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach pomocy naukowych pomiar dokonujemy (0.80m) powinno wynosić 100 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 25. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w pomieszczeniach przygotowawczych i warsztatach

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach przygotowawczych i warsztatach mierzymy na wysokości (0.80m) i powinno ono wynosić 500 lx (luksów). Równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia na halach sportowych

Wymagania natężenia oświetlenia na halach sportowych na powierzchni płaszczyzny (1m) powinno wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia na halach sportowych

Normy oświetlenia na halach sportowych

Normy oświetlenia w pomieszczeniach rysunku technicznego

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach rysunku technicznego mierzone na wysokości blatu roboczego (0.80m) powinno wynosić 750 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 16. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenie w pomieszczeniach wspólnych dla uczniów i studentów, miejscach zgromadzeń

Wymagania natężenia oświetlenia w pomieszczeniach wspólnych dla uczniów i studentów, miejscach zgromadzeń, pomiar powinno dokonywać się na wysokości (0.80m) natężenie powinno wynosić 200 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w powierzchniach komunikacyjnych, korytarzach

Wymagania natężenia oświetlenia w powierzchniach komunikacyjnych, korytarzach (0.00m) powinno wynosić 100 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 25. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w salach rzemieślniczych – oświetlenie w szkole przepisy

Wymagania natężenia oświetlenia w salach rzemieślniczych mierzona na powierzchni (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w salach wykładowych – oświetlenie w szkole przepisy

Wymagania natężenia oświetlenia w salach wykładowych przy pomiarze na wysokości (0.80m) powinno wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały niski współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia na schodach w placówkach oświaty – oświetlenie w szkole przepisy

Wymagania natężenia oświetlenia na schodach w placówkach oświaty. Pomiaru dokonuje się przy podłodze.(0.00m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 150 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 25. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia na stołach prezentacyjnych w placówkach edukacyjnych – oświetlenie w szkole przepisy

Wymagania natężenia na stołach prezentacyjnych w placówkach edukacyjnych. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.70. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Normy oświetlenia w warsztatach szkoleniowych

Wymagania natężenia w warsztatach szkoleniowych powinny być mierzone na wysokości (0.80m) . Natężenie oświetlenia powinno Wynosić 500 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Polska norma oświetleniowa – placówki edukacyjne

Pokój zabaw – norma oświetleniowa

Norma oświetleniowa w pokojach zabaw szkolno-przedszkolnych. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Sale rzemieślnicze (do prac wykonywanych ręcznie) – norma oświetleniowa

Wymagania natężenia, czyli norma oświetleniowa w salach rzemieślniczych placówek szklono przedszkolnych. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.60. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 19. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Żłobki – norma oświetleniowa

Jakie są normy oświetleniowe w żłobkach? Oto wymagania natężenia w żłobkach. Pomiaru dokonuje się na wysokości (0.80m)natężenie oświetlenia powinno Wynosić 300 lx (luksów) równomierność (Emin/Em) utrzymana na poziomie 0.40. Ważne jest aby oprawy miały współczynnik UGR 22. Indeks oddawania barw CRI powyżej 80.

Natężenie oświetlenia w szkole – oświetlenie w szkole przepisy

Natężenie światła to najprościej mówiąc ilość światła w danym obszarze. Im większe jest natężenie oświetlenia wyrażone w luksach, tym jaśniejsze jest pomieszczenie. I tak w zależności od miejsca lub wykonywanej pracy, normy zawierają informacje o minimalnych wartościach tego parametru. Jakie powinno być natężenie oświetlenia w szkole? Oto kilka przykładów:

  • korytarze, klatki schodowe i ciągi komunikacyjne – 100 lx
  • stołówki i hole wejściowe – 200 lx
  • sale i klasy przeznaczone do zajęć komputerowych, laboratoria, biblioteki, sale sportowe, pokoje nauczycielskie i sale do zajęć praktycznych – 300 lx
  • tablice szkolne i stoły demonstracyjne – 500 lx
  • pracownie artystyczne oraz przeznaczone rysunku technicznego – 750 lx

Jaka barwa światła – szkoły – oświetlenie w szkole przepisy

Zastanówmy się jaka barwa światła do szkoły jest odpowiednia? W salach lekcyjnych, ale i wszystkich miejscach wymagających długiego skupienia, temperatura światła powinna być jak najbardziej zbliżona do naturalnej. Temperatura w przedziale 4000 – 4500 K nie męczy wzroku i nie powoduje senności. Dodatkowo sprzyja doświetlaniu sali podczas dnia i zapewnia wysoki komfort pracy.

Wskaźnik oddawania barw w szkole – oświetlenie w szkole przepisy

Wskaźnik ten określa, jak dobrze dane źródło światła pozwala postrzegać realne kolory oświetlanych przedmiotów. Punktem odniesienia jest światło słoneczne, które zapewnia najlepsze oddawanie barw. Im wyższa liczba w skali od 0 do 100, tym w lepszym stopniu oddawane są barwy. W salach dydaktycznych i innych pomieszczeniach szkolnych minimalne Ra powinno wynosić 80.

Zobacz również nasze inne artykuły o oświetleniu szkół

Oświetlenie ewakuacyjne w szkołach – oświetlenie w szkole przepisy

Poza standardowym oświetleniem w szkole wymagane jest również oświetlenie awaryjne. Jego zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego opuszczenia budynku szkoły podczas awarii oświetlenia lub wypadku.

Jak powinno wyglądać oświetlenie ewakuacyjne w szkołach? Najnowsze rozporządzenie omawiające wymagania dot. oświetlenia awaryjnego to PN-EN 1838:2013-11. W szkołach instalacja awaryjna powinna oświetlać i wskazywać drogę do najbliższego wyjścia ewakuacyjnego w bezpieczny sposób. Oprócz tego:

  • natężenie światła w osi drogi ewakuacyjnej musi wynosić przynajmniej 1 lx,
  • stosunek maksymalnego do minimalnego natężenia światła wzdłuż linii drogi ewakuacyjnej musi być większy niż 40,
  • w strefach otwartych natężenie światła nie może być niższe niż 0,5 lx,
  • oprawy oświetlenia ewakuacyjnego muszą być umieszczone na wysokości przynajmniej 2 m nad ziemią,
  • każdy znak ewakuacyjny musi być odpowiednio oświetlony.

Potrzebne oświetlenie awaryjne? Znajdziesz je w naszym sklepie!

Jeśli szukasz więcej informacji zapraszamy do zapoznania się z artykułem” Normy i przepisy oświetlenia awaryjnego i ewakuacyjnego – przepisy„.

Oświetlenie ewakuacyjne w szkołach - oświetlenie w szkole przepisy

Oświetlenie ewakuacyjne w szkołach – oświetlenie w szkole przepisy

INLEWA 93801 VELLA LED ECO SC 125 SA 3H MT IP44INLEWA 93801 VELLA LED ECO SC 125 SA 3H MT IP44Zobacz produkt
OCZKO AWARYJNE PT STARLET WHITE II LED SC 300 SA 3H ATOCZKO AWARYJNE P/T STARLET WHITE II LED SC 300 SA 3H ATZobacz produkt
KWADRATOWA LAMPA AWARYJNA NT STARLET QUAD LED SC 150 CB IP20 CZARNAKWADRATOWA LAMPA AWARYJNA N/T STARLET QUAD LED SC 150 CB IP20 CZARNAZobacz produkt

Dobre oświetlenie w szkole — jakie powinno być?

Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba najpierw zastanowić się, do czego powinno służyć. W szkołach światło ma być sojusznikiem, który pomaga w nauce i zdobywaniu nowych umiejętności. Oprócz tego celem szkolnego oświetlenia jest również wywołanie określonego nastroju i umożliwienie wykonania danych czynności jak pisanie i czytanie.

Dobre oświetlenie w szkole powinno zatem zapewniać:

  • komfort psychiczny, uczucie przyjemności i brak zmęczenia,
  • sprawne postrzeganie pozbawione ryzyka,
  • pełną zdolność rozróżniania szczegółów.

Aby to wszystko było możliwe, należy stosować nowoczesne urządzenia i prawy oświetleniowe LED o bardzo dobrych cechach fotometrycznych i energetycznych.

Dobre oświetlenie w szkole – jakie powinno być? Aby przebywanie w szkole było komfortowe i nie powodowało zmęczenia, ani dolegliwości fizycznych jak np. ból głowy, pamiętajmy aspektach jak:

  • równomierność oświetlenia – światło w salach lekcyjnych nie może być zbyt skupione. Stosując specjalne oprawy o dużym kącie emitowania światła masz pewność, że każda ławka w klasie będzie odpowiednio oświetlona.
  • olśnienie – zbyt intensywne lub oślepiające źródło światła tylko utrudni wykonywanie zadań.
  • migotanie światła – nowoczesne źródła LED nie mają tego problemu, jednak w nieco starszych świetlówkach można było zauważyć brak ciągłości pracy. Migotanie jest bardzo uciążliwe i może powodować dyskomfort fizjologiczny.
  • rozkład luminancji w otoczeniu – właściwy rozkład luminancji zapewnia komfort i wygodę widzenia.
  • koszty konserwacji opraw – zwróć uwagę, czy wybrane oprawy lub panele LED nie wymagają demontażu lub użycia specjalistycznych narzędzi do ich konserwacji.
  • koszty związane z zakupem i eksploatacją nowoczesnych opraw – bardzo często kupując droższe oprawy LED, mimo początkowo większego wydatku na dłuższą metę można sporo oszczędzić. Zastanów się, czy wolisz wydać mniej i płacić więcej za energię, czy odwrotnie.
  • trwałość i niezawodność urządzeń – źródła światła LED charakteryzują się zdecydowanie dłuższą żywotnością i zapewniają bezawaryjną pracę przez długi czas.

Sprawdź na jakie parametry oświetleniowe należy zwrócić uwagę

Stosowanie odpowiednio dobranego oświetlenia może wpłynąć nie tylko na zdrowie, ale również na efekty, jakie osiągają uczniowie w szkołach. Warto więc podczas projektowania, wybrać takie rozwiązania, które zapewnią najlepsze warunki do nauki i rozwijania pasji.

Dobre oświetlenie w szkole — jakie powinno być? - oświetlenie w szkole przepisy

Dobre oświetlenie w szkole — jakie powinno być? – oświetlenie w szkole przepisy

W naszym artykule skupiliśmy się na ważnym aspekcie oświetlenia w szkołach, podkreślając znaczenie dostosowania się do obowiązujących norm oświetleniowych zgodnie z polskimi przepisami, w tym normą PN-EN 12464-1:2012. Zwróciliśmy uwagę na wpływ oświetlenia na efektywność pracy i nauki, podkreślając znaczenie odpowiedniego natężenia, temperatury barwowej oraz indeksu oddawania barw. Omówiliśmy różnorodne wymagania dotyczące natężenia światła w różnych typach pomieszczeń szkolnych oraz znaczenie oświetlenia ewakuacyjnego i awaryjnego w szkołach.

Podkreśliliśmy, że dobre oświetlenie w szkole powinno zapewniać komfort psychiczny, efektywne postrzeganie oraz zdolność do rozróżniania szczegółów, zwracając uwagę na korzyści wynikające z wykorzystania nowoczesnych źródeł światła LED. Podsumowując, odpowiednie oświetlenie w szkole jest kluczowe dla zdrowia i efektywności uczniów oraz nauczycieli i warto inwestować w nowoczesne rozwiązania oświetleniowe, które są efektywne zarówno pod względem energetycznym, jak i edukacyjnym.

darmowy projekt oświetlenia twojej szkoły - oświetlenie w szkole przepisy

Artykuł napisany przez Marcin Pietrasik, 10 stycznia 2022