oświetlenie ekspozycji w sklepie

Oświetlenie ekspozycji w sklepie

Oświetlenie ekspozycji w sklepie to niezmiernie istotny element wyposażenia każdego sklepu, który ma kolosalne znaczenie dla poziomu sprzedaży towarów. W każdym sklepie światło kształtuje jego wizerunek, ułatwia pracę sprzedawców i uprzyjemnia zakupy klientom. Światło potrafi także wpłynąć na atrakcyjny wizerunek sprzedawanych towarów. Właściwie dobrane oświetlenie ekspozycji może w dużej mierze pozytywnie wpłynąć na przychody sklepu. Odpowiednio oświetlony asortyment sklepu sprawia, że towary wyglądają atrakcyjnie, a klient może się dobrze im przyjrzeć i podjąć decyzje zakupowe. Oczywiste jest, że w życiu kierujemy się zmysłami, a wzrok jest jednym z ważniejszych z nich. Dlatego właśnie każdemu sprzedawcy powinno zależeć na jak najlepszym wyeksponowaniu towaru i podkreśleniu wszystkich jego zalet. Oświetlenie ekspozycji jest kluczowe w podkreśleniu atutów sprzedawanych produktów. Odpowiednia gra światła można sprawić, że towary nabiorą nadspodziewanie dobrego wyglądu, a ich widok wpłynie pozytywnie na decyzje zakupowe klientów.

oświetlenie ekspozycji w sklepach

Oświetlenie ekspozycji i witryny w sklepie

Atrakcyjne oświetlenie ekspozycji warto rozpocząć już od okna wystawowego. Ciekawie i interesująco oświetlony asortyment sklepu w witrynie, zainteresuje przechodniów i zachęci ich do odwiedzenia tego, a nie innego sklepu. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jako oświetlenie witryny możemy wykorzystać na przykład reflektor punktowy. Jeśli uda nam się już ściągnąć klientów do swojego sklepu, należy kontynuować pobudzanie ich zainteresowania. Atrakcyjnie rozłożone towary, oświetlone w odpowiedni sposób sprawią, że ich oglądanie będzie dla klienta wygodne i umożliwi mu zapoznanie się ze wszystkimi jego zaletami. We wnętrzu sklepu idealnym rozwiązaniem są panele LED, gwarantujące perfekcyjne warunki oświetleniowe ogólne. Jako oświetlenie akcentujące, oświetlające konkretne towary w ekspozycji sklepu warto wykorzystać nowoczesne lampy na szynach. Jako oświetlenie ekspozycji niektórych grup towarów przeznaczone są specjalistyczne źródła światła, dedykowane do konkretnego asortymentu. Przykładem niech będzie oświetlenie do mięsa w sklepie spożywczym lub mięsnym. To lampy specjalnie skonstruowane dla branży spożywczej. Barwa światła przez nie emitowana jest tak dobrana, aby podkreślić wszelkie walory sprzedawanego mięsa. Gwarantuje ona świeży i naturalny wygląd sprzedawanego mięsa i wyrobów wędliniarskich.

oświetlenie ekspozycji sklepu

Jak oświetlić ekspozycję w sklepie?

Oświetlenie ekspozycji powinno zapewniać dobre doświetlenie oświetlanych nimi przedmiotów. Równomierny rozkład światła i odpowiednia jego jasność zapewnią komfortowe warunki do zakupów. Towary, na które pada światło, przyciągną wzrok klientów. Dla różnych grup sprzedawanych towarów odpowiednie będzie światło o różnej barwie. Należy to wziąć pod uwagę, planując rozkład elementów oświetleniowych we wnętrzu sklepu. Najczęściej korzystne jest wykorzystywanie oświetlenia o dziennej barwie emitowanego światła i wysokim współczynniku oddawania kolorów. Dzięki temu kolory przedmiotów na ekspozycji są rzeczywiste i wyglądają naturalnie. Są one możliwie najbardziej zbliżone do tego, jak zaprezentują się w świetle dziennym. Duże przekłamania w odbiorze koloru kupowanego przedmiotu w sklepie, a tego, jak zaprezentuje się w świetle dziennym, mogą bowiem być powodem zwrotu kupowanych przedmiotów. Jak już wspomnieliśmy, szczególnie w branży spożywczej mamy do czynienia z asortymentem wymagającym specjalnie do ich oświetlania zaprojektowanego oświetlenia. Sklepy spożywcze wymagają więc innego podejścia do wyboru oświetlenia ekspozycji od sklepów innych branż.

oświetlenie ekspozycji w sklepie

Oświetlenie ekspozycji sklepu spożywczego

Sklep spożywczy jest wyjątkowo wymagający w kwestii odpowiedniego oświetlenia jego ekspozycji. Przede wszystkim oświetlenie sklepu spożywczego musi spełniać rygorystyczne warunki, stawiane przed wyposażeniem sklepu mającym kontakt z żywnością. Odpowiednie atesty Państwowego Związku Higienicznego umożliwiają zastosowanie konkretnej lampy do oświetlenia danej grupy produktów w sklepie spożywczym. Trzeba pamiętać, że różnego rodzaju produkty spożywcze wymagają także różnego rodzaju światła, by prezentować się świeżo i atrakcyjnie. Dla przykładu specjalistyczne oświetlenie do pieczywa sprawi, że chleb oraz bułki będą wyglądały apetycznie, ale niekoniecznie będzie odpowiednie do oświetlania mięsa. Ciepła barwa takiej dedykowanej dla pieczywa lampy będzie natomiast dobra także jako oświetlenie do warzyw i owoców. Mięso z kolei wymaga światła o lekko czerwonawej barwie, które podkreśli krwisty wygląd świeżego mięsa. W przypadku mięs musimy unikać światła o zabarwieniu zielonkawym lub niebieskawym. Takie światło będzie sprawiało, że produkty nim oświetlane będą wyglądały nieświeżo i nieapetycznie. Aby nie popełniać błędów w oświetleniu ekspozycji w sklepie spożywczym, warto decydować się na specjalistyczne lampy przeznaczone do oświetlania konkretnego rodzaju produktów. Przypadkowo wybrane oświetlenie do sklepu spożywczego bowiem nigdy nie spełni pokładanej w nim nadziei w takim stopniu jak profesjonalne produkty oświetleniowe.

oświetlenie ekspozycji w sklepie spożywczym

Oświetlenie ekspozycji sklepu odzieżowego

Oświetlenie ekspozycji sklepu odzieżowego wymaga również profesjonalnego i przemyślanego podejścia. Choć temat oświetlenia sklepu odzieżowego jest dużo łatwiejszy niż oświetlenie sklepu spożywczego, również i tutaj możemy popełnić wiele błędów, które bezlitośnie się zemszczą w przyszłości. W przypadku odzieży rzeczywiste odwzorowanie kolorów ma chyba największe znaczenie. Nawet niewielkie odstępstwa od prawdziwego koloru, które uwidocznią się dopiero w świetle dziennym, mogą wpływać na niezadowolenie klientek z dokonanych zakupów. To z kolei wpłynie na ilość zwrotów towaru dokonywanych w sklepie z nieodpowiednio dobranym oświetleniem ekspozycji. Lampy służące do tego celu powinny więc posiadać naturalną barwę emitowanego światła, a także charakteryzować się wysokim współczynnikiem oddawania barw CRI>90. Wskaźnik CRI=100 oznacza rzeczywiste odwzorowanie koloru w świetle słonecznym. Jako oświetlenie ekspozycji w sklepie odzieżowym doskonale sprawdzają się tuby sufitowe. Bardzo dobrym wyborem okazują się także wysokiej jakości taśmy LEDowe.

Bez względu na to, jaki sklep prowadzimy, nie bagatelizujmy kwestii właściwego oświetlenia jego ekspozycji. Przemyślany jego wybór odbije się pozytywnie na obrotach naszego sklepu. Przypadkowe dobranie lamp na ekspozycję może się natomiast srogo zemścić w przyszłości.

oświetlenie ekspozycji w sklepie odzieżowym