Oświetlenie lotniska i jego rodzaje

W jaki sposób oświetlić lotnisko, by perfekcyjnie spełniało swoją funkcję? Oświetlenie lotnicze składa się aż z około 13 rodzajów światła, które wspomaga pilotów i załogę na każdym kroku. Oświetlenie pasa, oświetlenie krawędziowe, a także oświetlenie hali – wszystko to ma wpływ na bezpieczeństwo.

  • Rodzaje oświetlenia lotniska – co to są światła PAPI?
  • Oświetlenie LED na lotnisku to strzał w 10, czy strzał w kolano?
  • Normy oświetleniowe, czyli co warto wiedzieć
oświetlenie lotniska
Jak oświetlić lotnisko -Darmowy projekt oświetlenia lotniska

Każdy z nas, a przynajmniej większość, był choćby raz w ciągu swojego życia na lotnisku. W obecnych czasach podróżowanie między krajami, a także całymi kontynentami jest czymś naturalnym, W ciągu zaledwie kilku godzin możemy znaleźć się na drugim końcu oceanu. Wydaje się to proste, ale czy zastanawiałeś się kiedyś ile czynników wpływa na prawidłowy przebieg lotu? Jako jeden z najważniejszych aspektów bez wątpienia możemy uznać prawidłowe oświetlenie lotniskowe. Jak należy oświetlić lotnisko? Na oświetlenie lotniska składa się wiele systemów oświetlenia o różnej intensywności, która jest zależna od konkretnego miejsca i przeznaczenia na lotnisku.

Oto 5 przykładowych rodzajów oświetlenia nawigacyjnego jakie znajdziemy w miejscach lotniczych:

  1. Oświetlenie drogi startowej – jest to część pasa startowego przeznaczona do startów i lądowań. Często mylnie jest nazywana pasem startowym, co nie jest prawdą. Na oświetlenie drogi startowej składa się kilka rodzajów oświetlenia takich jak np. oświetlenie krawędziowe drogi startowej – wyznaczane jest przez światła koloru białego, w odległości ok. 3m od krawędzi w odstępach zależnych od rodzaju drogi. Światła krawędziowe, jeśli chodzi o drogę przyrządową, znajdować się będą w odległości 60m, a w przypadku drogi nieprzyrządowej 100m. Na krawędziach zainstalowane są także światła zabezpieczenia przerwanego startu, które są koloru czerwonego.
  2. Oświetlenie progowe drogi startowej – są to dwa symetrycznie ustawione błyskające światła. Ich zadaniem jest wskazanie miejsca startu i lądowania podczas normalnych warunków.
  3. Światła końca drogi startowej – te światła charakteryzują się tym, że od strony drogi startowej są czerwone, natomiast od drugiej świecą na zielono. Wyznaczają koniec drogi startowej i początek drogi kołowania.
  4. Oświetlenie drogi kołowania – tego typu lampy mają za zadanie wskazanie drogi tak, by samolot bezpiecznie poruszał się po pasie do hangarów, terminali a także na drogę szybkiego zejścia.
  5. Światła PAPI – są to widoczne z 4 km w ciągu dnia (ok. 30 km w nocy) wskaźniki ścieżki podejścia. Informują pilota za pomocą koloru świateł o położeniu samolotu względem ścieżki. Np. 2 światła czerwone oraz 2 białe oznaczają, że maszyna jest w odpowiednim położeniu.
lotnisko nocą
Oświetlenie Pasa startowego

Jakie oświetlenie na lotnisko?

Lotnisko posiada wiele miejsc i stref, które muszą być oświetlone w odpowiedni dla nich sposób. Jakie lampy powinny być dobrane i jakie oświetlenie na lotnisko jest najlepszym pomysłem? Patrząc na rozmiar takich obiektów dobrym pomysłem może być inwestycja w lampy LED. Pomogą one zmniejszyć zużycie energii elektrycznej i zaoszczędzić prąd. Lotnisko będzie mogło zmniejszyć zużycie prądu nawet o około 60%. Każde z pomieszczeń znajdujących się na obiekcie o tak imponujących rozmiarach potrzeba oświetlić na tyle by spełniało odpowiednie normy.

Hangary to pomieszczenia, w których wykonywane są rutynowe prace konserwacyjne, dlatego odpowiednie oświetlenie jest niezwykle ważne, ma duży wpływ na wydajność i efektywność pracy. W tym celu używa się białego, mocnego światła, które pomaga w skupieniu i właściwemu wykonaniu obowiązków. Innym ważnym miejscem na lotnisku jest płyta postojowa służąca do załadunku bagaży i pasażerów, a także tankowanie i kontrole bezpieczeństwa. Dzięki oświetleniu LED , które posiada białe światło, oświetlenie lotnisk cywilnych (i nie tylko) stoi na najwyższym poziomie.

Do oświetlenia standardowych pomieszczeń na lotnisku najlepiej sprawdzają się panele LED. Jeśli chodzi o wysokie obiekty takie jak hale, najlepiej zastosować lampy przemysłowe, które dzięki odpowiedniej konstrukcji doskonale sprawdzają się w przypadku oświetlenia wysokich obiektów. W miejscach napraw oraz serwisu samolotów powinniśmy wybierać jedynie oprawy oświetleniowe z certyfikatem Atex, czyli lampy przeciwwybuchowe.

Jeśli chciałbyś zastosować panele LED, zapoznaj się z naszymi artykułami, które pomogą Ci wybrać odpowiedni model lampy

samolot lądowanie
Ważną rolę  podczas lądowania pełni dobre oświetlenie Lotniska

Normy i przepisy oświetlenia lotniska

Jak każde miejsce publiczne oraz miejsce pracy wielu osób, port lotniczy musi dostosować się do obowiązujących przepisów. Normy i przepisy oświetlenia lotniska wyszczególniają między innymi odpowiednie natężenie jakie musi znajdować się w danej strefie np. w przypadku hali przylotów i odlotów oraz miejsc wydawania bagażu natężenie powinno wynosić 200 lx (luksów) i współczynniku oddawania barw CRI80, a równomierność powinna być na poziomie 0.40. Współczynnik ograniczenia oślepienia powinien wynosić UGR22. W przypadku oświetlenia o niskim współczynniku UGR najlepszym wyborem będzie panel LED UGR<19. Jest to specjalistyczny rodzaj lampy, który dzięki zastosowaniu odpowiedniego dyfuzora ogranicza efekt olśnienia.

Tak przedstawiają się normy dla przykładowych pomieszczeń na lotnisku:

  • Hale testów i napraw w portach lotniczych – natężenie powinno tam wynosić 500 lx oraz posiadać współczynnik oddawania barw CRI80. Równomierność powinna być zachowana na poziomie 0.60.
  • Obszary komunikacyjne, ruchome schody, taśmy transportowe – natężenie dla tego miejsca to 150 lx, współczynnik oddawania barw CRI80, natomiast równomierność powinna wynosić 0.60
  • Obszary testowania turbin – poziom natężenia powinien wynosić 500lx, jeśli chodzi o współczynnik oddawania barw zaleca się by był na poziomie CRI80. Równomierność na poziomie 0.60.
  • Obszary wystawowe w halach lotnisk – jeśli chodzi o te pomieszczenia natężenie powinno wynosić 500lx, posiadać współczynnik oddawania barw CRI80 i równomierność na poziomie 0.60
  • Okienka celników i kontroli paszportów – wysokość natężenia to 500lx, współczynnik oddawania barw CRI80 oraz równomierność 0.70
  • Okienka informacyjne, okienka odprawy pasażerów – natężenie powinno wynosić 500lx, jeśli chodzi o współczynnik oddawania barw CRI80. Równomierność powinna być na poziomie 0.70
  • Poczekalnie – w poczekalniach natężenie powinno wynosić 200lx oraz współczynnik oddawania barw CRI80. Równomierność na poziomie 0.40
  • Pomieszczenie kontroli lotów – w tym przypadku natężenie to 500lx, o współczynniku oddawania barw CRI80 i równomierności 0.60
  • Przechowalnie bagażu – w tych pomieszczeniach natężenie powinno wynosić 200lx, współczynnik oddawania barw to CRI80 a równomierność zalecana jest na poziomie 0.40
  • Strefa kontroli bezpieczeństwa – w tej strefie odpowiednie natężenie to 300lx, współczynnik oddawania barw to CRI80. Równomierność powinna być na poziomie 0.60

 

Sprawdź najważniejsze parametry dotyczące oświetlenia

oświetlenie wysokich budynków i lecący samolot
Samolot nad miastem

Oświetlenie przeszkodowe

Gdy w pobliżu lotniska znajdują się wysokie budowle lub różnego rodzaju wieże i inne konstrukcje, musimy zapewnić pilotowi jak najlepszą widoczność tych miejsc. Oświetlenie przeszkodowe – bo o nim mowa – ma za zadanie ostrzegać o potencjalnym zagrożeniu nie tylko na terenie lotniska, ale też obszarach pobliskich, na których znajdują się wysokie obiekty. Chcąc poprawnie oznaczyć groźny teren, użyjemy oświetlenia o różnej intensywności. W oświetleniu przeszkodowym światła o niskiej intensywności, koloru białego oznaczają obiekty sięgające nie więcej niż 45m. W przypadku konstrukcji, których wysokość jest większa niż 45m, użyjemy migającego światła o średniej intensywności o kolorze czerwonym. Oczywiście należy upewnić się, że co najmniej jedno oświetlenie przeszkodowe znajduje się w najwyższym punkcie obiektu, tak by pilot bezproblemowo był w stanie określić odległość, jaka dzieli go od potencjalnej kolizji.

przez

Post Author: Edyta Kawnik