Spis treści

Światło w grach wideo

Gry wideo, tak jak film, obrazy, fotografie, są produktem audiowizualnym. Wykorzystanie światła do stworzenia odpowiedniej atmosfery jest zatem sposobem na wywołanie wrażenia na odbiorcy i wzbudzenie zainteresowania. Światło tworzone za pomocą specjalnego oprogramowania wzbogaca narrację gry, ale pełni też funkcję interaktywną podczas przechodzenia przez różne poziomy.

Światło w grach wideo

Światło w grach wideo

TAŚMA LED 24V / COB / 11W / 480LED / IP20 / 3000 +/-100K / 95LM/W / RA 90 / 8MM / 1MTAŚMA LED 24V / COB / 11W / 3000KZobacz produkt
Taśma Led 24V Cob 11W 480Led Ip20 4000 +-100K 100LmW Ra 90 1M 8MmTAŚMA LED 24V / COB / 11W / 4000KZobacz produkt
TAŚMA LED 24V / COB / 11W / 480LED / IP20 / 6000 +/-100K / 100LM/W / RA 90 / 8MM / 1MTAŚMA LED 24V / COB / 11W / 6000KZobacz produkt

Nowoczesne technologie w grach wideo

Wraz z rozwojem technologii gracze wymagają od twórców coraz lepszych i bardziej realistycznych efektów. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, geolokalizacja, zmiana adresu IP na przykład poprzez wirtualną sieć prywatną VPN, streaming gier wideo. Konkurencja jest coraz większa, a twórcy prześcigają się w proponowaniu coraz to nowszych i bardziej ambitnych rozwiązań.

Historie, postaci, muzyka – dla wszystkich tych elementów odpowiednie tło tworzy właśnie oświetlenie, na przykład w horrorach przygaszone światło jest szczególnie istotne dla zachowania przytłaczającej atmosfery otoczenia.
Efekty świetlne nawigują graczem po świecie wirtualnym, poprawiają jakość szczegółów sceny, skupiają uwagę gracza na określonym fragmencie – a co za tym wszystkim idzie, jak najdokładniejsze odzwierciedlenie rzeczywistości.

Sprawdź jakie rozwiązania wybrać do oświetlenia biurka

Oświetlenie wirtualne

Oświetlenie wirtualne wykorzystywane w grach tworzone jest za pomocą specjalnego oprogramowania dla gier wideo, tak jak Unity, które dzięki silnikom graficznym, generuje efekty – najczęściej jednowymiarowe, cieniowanie lub fotorealistyczne. Do najpopularniejszych należą RAGE Rockstar, Unreal Engine, Frostbite EA i Source Valve.
Poza podświetleniem elementów, na które gracz ma zwrócić uwagę, do najważniejszych technik oświetlenia gier należy fotorealistyczność, która osiąga coraz bardziej złożoną dynamikę. Przetwarzanie oświetlenia może mieć charakter statyczny pomagający optymalizować wydajność gry i dynamiczny – reagujący interaktywnie na scenę w trójwymiarze.

tasma-led-cyfrowa-rgbnw-24v-tm1914-192w-m (1)TAŚMA LED CYFROWA RGB+NW 24V TM1914 19,2W/MZobacz produkt
tasma-led-rgb-cyfrowa-12v-ws2811-hilight-144w-mTAŚMA LED RGB CYFROWA 12V WS2811 HILIGHT 14,4W/MZobacz produkt
tasma-led-rgb-cyfrowa-12v-ws2811-hilight-72w-mTAŚMA LED RGB CYFROWA 12V WS2811 HILIGHT 7,2W/MZobacz produkt

Rasteryzacja, czyli oświetlenie w czasie rzeczywistym

System obliczania światła w czasie rzeczywistym, czyli technika, związana z filmami animowanymi komputerowo, jest w stanie oświetlić złożone sceny w taki sposób, aby mogły reagować na zmiany oświetlenia. W praktyce rasteryzacja oznacza, że jeśli w danej scenie wystąpią zmiany światła, powracają poprzednie obliczenia, czyli ścieżka, po której światło może się odbić, w momencie gdy ognisko oświetlenia przesunie się w czasie rzeczywistym.
Sposób rozprowadzenia światła dają graczom ważne wskazówki wizualne na temat kształtu i materiału obiektów 3D. Oświetlenie w czasie rzeczywistym oznacza wyświetlanie wytwarzanego światła klatka po klatce w celu ożywienia postaci lub poruszających się obiektów. Oświetlenie pośrednie natomiast jest generowane przez odbicie światła, zachodzące między obiektami. Podczas odbijania się od obiektu część koloru rzutuje na inne pobliskie obiekty.

Artykuł napisany przez Marcin Pietrasik, 22 lutego 2021