Gry wideo, tak jak film, obrazy, fotografie, są produktem audiowizualnym. Wykorzystanie światła do stworzenia odpowiedniej atmosfery jest zatem sposobem na wywołanie wrażenia na odbiorcy i wzbudzenie zainteresowania. Światło tworzone za pomocą specjalnego oprogramowania wzbogaca narrację gry, ale pełni też funkcję interaktywną podczas przechodzenia przez różne poziomy.
Wraz z rozwojem technologii gracze wymagają od twórców coraz lepszych i bardziej realistycznych efektów. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, geolokalizacja, zmiana adresu IP na przykład poprzez wirtualną sieć prywatną VPN, streaming gier wideo. Konkurencja jest coraz większa, a twórcy prześcigają się w proponowaniu coraz to nowszych i bardziej ambitnych rozwiązań.
Historie, postaci, muzyka – dla wszystkich tych elementów odpowiednie tło tworzy właśnie oświetlenie, na przykład w horrorach przygaszone światło jest szczególnie istotne dla zachowania przytłaczającej atmosfery otoczenia.
Efekty świetlne nawigują graczem po świecie wirtualnym, poprawiają jakość szczegółów sceny, skupiają uwagę gracza na określonym fragmencie – a co za tym wszystkim idzie, jak najdokładniejsze odzwierciedlenie rzeczywistości.
Sprawdź jakie rozwiązania wybrać do oświetlenia biurka
Oświetlenie wirtualne wykorzystywane w grach tworzone jest za pomocą specjalnego oprogramowania dla gier wideo, tak jak Unity, które dzięki silnikom graficznym, generuje efekty – najczęściej jednowymiarowe, cieniowanie lub fotorealistyczne. Do najpopularniejszych należą RAGE Rockstar, Unreal Engine, Frostbite EA i Source Valve.
Poza podświetleniem elementów, na które gracz ma zwrócić uwagę, do najważniejszych technik oświetlenia gier należy fotorealistyczność, która osiąga coraz bardziej złożoną dynamikę. Przetwarzanie oświetlenia może mieć charakter statyczny pomagający optymalizować wydajność gry i dynamiczny – reagujący interaktywnie na scenę w trójwymiarze.
System obliczania światła w czasie rzeczywistym, czyli technika, związana z filmami animowanymi komputerowo, jest w stanie oświetlić złożone sceny w taki sposób, aby mogły reagować na zmiany oświetlenia. W praktyce rasteryzacja oznacza, że jeśli w danej scenie wystąpią zmiany światła, powracają poprzednie obliczenia, czyli ścieżka, po której światło może się odbić, w momencie gdy ognisko oświetlenia przesunie się w czasie rzeczywistym.
Sposób rozprowadzenia światła dają graczom ważne wskazówki wizualne na temat kształtu i materiału obiektów 3D. Oświetlenie w czasie rzeczywistym oznacza wyświetlanie wytwarzanego światła klatka po klatce w celu ożywienia postaci lub poruszających się obiektów. Oświetlenie pośrednie natomiast jest generowane przez odbicie światła, zachodzące między obiektami. Podczas odbijania się od obiektu część koloru rzutuje na inne pobliskie obiekty.
Artykuł napisany przez Marcin Pietrasik, 22 lutego 2021